بسم الله الرحمن الرحیم

محمد رضا محمدی لندی

بسم الله الرحمن الرحیم

محمد رضا محمدی لندی

طبقه بندی موضوعی

روش هایی برای ازدیاد برداشت نفت از مخازن نفتی

سه شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۰۳ ب.ظ

برای مشاهده این مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید :

مقدمه:

استفاده صحیح از منابع نفتی کشور، به منظور افزایش طول عمر آنها و برخورداری نسل های آینده از این ذخایر خدادادی، ایجاب می کند تا مدیریت صحیحی در این باره اعمال شود. از نکات قابل توجه در مدیریت مخازن، اتخاذ روش هایی مناسب برای حفظ و صیانت مخزن، بالا بردن راندمان تولید و سعی بر نگه داشتن آن در حد مطلوب در طول زمان می باشد.

روش های به کار رفته برای ازدیاد برداشت عبارت است از:

1)      تزریق آب

2)      تزریق گاز

3)      تزریق متناوب آب و گاز

4)      روش حرارتی

5)      تزریق فوم و ژل های پلیمری

6)      استفاده از مواد شیمیایی کاهش دهنده نیروی کشش سطحی

7)      استفاده از روش میکروبی

شش روش نخست جزء روش های ازدیاد برداشت ثانویه بوده و روش هفتم از روش های ازداد برداشت ثالثیه می باشد.

موفقیت روش های ازدیاد برداشت به سه عامل بستگی دارد:

1)      خصوصیات مخزن

2)      نوع سیالات مخزن و سیال تزریقی

3)      طرز قرار گرفتن چاه های تولیدی و تزریقی

جابجایی نفت توسط تزریق آب یا گاز موجب می شود که جریان نفت از ماتریس، داخل ترک ها شده و از آنجا وارد چاه شود. سرعت بازیابی نفت از مخازن ترک دار به عوامل متعددی از جمله خواص بلوک های ماتریس، فشار مخزن، تاریخچه اشباع سیستم ترک و بالاخره ویسکوزیته سیالات و سرعت تزریق بستگی دارد.

در حال حاضر روش های اصلی ازدیاد برداشت به کار برده شده در مخازن نفت کشور، تزریق آب و تزریق گاز هستند. در فلات قاره ایران بر خلاف خشکی، عموما از تزریق آب استفاده می شود. به دلیل دسترسی آسان به آب، در میادین نفتی رسالت، رشادت و سلمان نیز موضوع تزریق آب در حال مطالعه است.

محاسبات نشان می دهد که به مقدار 44% از نفت مخازن را می توان به روش تزریق آب، برداشت کرد.

تزریق آب به مخازن در دو حالت یکی در مرحله برداشت اولیه و دیگری پس از اتمام فشار مخزن (برای ازدیاد برداشت) اجرا می شود. در حالت اول، آب به زیر لایه نفت برای تثبیت فشار مخزن تزریق می شود در حالی که در حالت دوم، آب به داخل لایه نفتی برای جابجایی نفت مخزن تزریق می شود. تزریق آب در حالت دوم، سیلاب زنی و روش تزذیق آب برای تثبیت فشار مخزن، همان تزریق آب نامیده می شود. سابقه تزریق آب به سال 1880 در جنوب پنسیلوانیا بر می گردد. به دلیل عدم امتزاج نفت و آب تزریقی، روش تزریق آب از جمله روش های امتزاج پذیر نامیده می شود.

اولین بار در 1931، فرایند سیلاب زنی به معنی واقعی خود به کار بده شد و در سال 1936، تزریق آب و سیلاب زنی آب در جهان به عنوان یک روش موفق و فنی برای بازیافت اقتصادی و بهینه در مخازن نفت پذیرفته شدند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی